Samenwerking vvBrabantia en NIKKI bij contributie-inning

27 augustus 2021 16:15

Het innen van contributiegelden is voor onze vrijwilligers een enorme opgave. Het bestuur heeft daarom besloten om de contributie-inning te laten verzorgen door het bedrijf NIKKI

De leden kunnen kiezen om hun contributie in acht maandelijkse termijnen te betalen óf in één keer. Voor de termijnbetaling worden administratiekosten in rekening gebracht. Voor betaling van de contributie in één keer, worden geen administratiekosten gerekend. Hieronder leggen we uit hoe de nieuwe methode precies werkt en waarom het bestuur voor de samenwerking met NIKKI heeft gekozen.

Zo werkt NIKKI

Stap 1    De leden van vvBrabantia ontvangen eind augustus een mail van NIKKI met de vraag om hun contributie te voldoen.
Dit kan op twee manieren:

• In één keer.
  • In acht maandelijkse termijnen.

NIKKI gebruikt als afzender van deze mail een apart mailadres. Dit is een correct e-mailadres uit het systeem van NIKKI. Via dit unieke mailadres ziet NIKKI uw eventuele reactie op deze mail direct bij uw persoonlijke gegevens terug in het NIKKI-systeem.

Stap 2    In de mail staan twee betaallinks (iDEAL): een link om het bedrag in één keer te voldoen en een link om de termijnbetaling te voldoen. Let op: bij betaling in één keer worden geen administratiekosten in rekening gebracht, bij betaling in termijnen wel. Zie verder bij Administratiekosten termijnbetalingen.

Stap 3    De leden die voor termijnbetaling kiezen, ontvangen aan het einde van elke volgende maand een nieuw mailbericht van NIKKI om de volgende termijn te betalen en dit acht maanden lang. De e-mails bevatten een iDEAL betaallink om uw betaling te vergemakkelijken.

Waarom samenwerking met NIKKI?

Het bestuur heeft voor de samenwerking met NIKKI gekozen, omdat de inning van de contributie al jarenlang en telkens opnieuw een heikele kwestie is. Er zijn om te beginnen altijd leden met een betalingsachterstand. Het vergt van de leden- en contributieadministratie veel tijd om leden telkens te moeten herinneren. Uiteindelijk blijven er dan toch altijd nog leden in gebreke, waardoor het totaalbedrag aan achterstallige contributie fiks kan oplopen.

Het NIKKI-systeem biedt een oplossing voor dit probleem. Na enkele verkennende gesprekken is besloten om een samenwerking met NIKKI aan te gaan. Een groot voordeel hiervan is dat leden per maand hun contributie kunnen voldoen, waardoor het bedrag overzichtelijk is. Betaling kan snel en gemakkelijk via een betaallink (iDEAL), zoals hiervoor al is uitgelegd.

Administratiekosten termijnbetalingen

Het bestuur van vvBrabantia en NIKKI hebben een vast bedrag afgesproken voor de administratiekosten bij betaling in maandelijkse termijnbetalingen. Deze administratiekosten bedragen 10% van de contributie, met een maximum van € 19,- per seizoen. Deze kosten worden maandelijks opgeteld bij het feitelijke contributiebedrag. In de praktijk komt het er dus op neer dat leden die voor betaling in termijnen kiezen, hiervoor maximaal € 2,38 administratiekosten per termijn betalen.

Vergoedingen via instanties, zoals Stichting Leergeld

Wanneer de contributie via Stichting leergeld wordt vergoed, moet u dit zelf aanvragen. Neem hiervoor contact op met de desbetreffende instantie/persoon om dit in werking te stellen. Meld dit ook aan NIKKI via [email protected]

Let op

Het bestuur van vvBrabantia en NIKKI hebben nog de volgende vaste afspraken gemaakt:

• Alle communicatie over de inning van de contributie en verdere afhandeling daarvan, ligt in handen van NIKKI. Al uw vragen en verzoeken over contributiebetaling kunt u per e-mail aan hen voorleggen. Mail in dat geval naar [email protected].
  • vvBrabantia neemt gedurende het seizoen geen contante betalingen aan. De vereniging zal u doorverwijzen naar NIKKI.
  • Als u dat wenst kunt u ook rechtstreeks betalen op het bankrekeningnummer van NIKKI.
  • NIKKI heeft toestemming van de vereniging om bij uitblijven van betalingen een incassoprocedure op te starten. Dit zal pas geschieden na toestemming van het bestuur.

Namens het bestuur danken wij je voor de medewerking.