Clubkadercoach Rick Bezemer

10 oktober 2021 9:30

Mijn naam is Rick Bezemer, 26 jaar oud en ben woonachtig in Eindhoven. De afgelopen 3 jaar heb ik veel ervaring op mogen doen als Combinatiefunctionaris en verenigingsondersteuner in Best. Sinds 1 september 2021 ben ik in dienst bij Eindhoven Sport als Buurtsportcoach/Clubkadercoach.

Clubkadercoach
De buurtsportcoachregeling is ervoor om sport- en beweegaanbieders duurzaam te versterken en innoveren. De clubkadercoach richt zich voornamelijk op het begeleiden van het technisch kader.

Wat doet een clubkadercoach?
Een clubkadercoach introduceert trainersbegeleiding bij een sportvereniging. De rol van clubkadercoach wordt veelal uitgevoerd door een buurtsportcoach (of andere professional), die gedurende één of twee seizoenen de club ondersteunt bij het opzetten en 'normaal maken' van trainersbegeleiding. De clubkadercoach zorgt ervoor dat na zijn vertrek deze rol wordt overgenomen door trainersbegeleiders van de club zelf.

Uit onderzoek blijkt dat veel trainers en coaches in Nederland onvoldoende ondersteuning ervaren van club of vereniging. Dit zorgt bij hen indirect voor minder plezier in het geven van trainingen en een minder lang coaching- en trainerstraject binnen de vereniging of club. Hier zijn we bij Eindhoven Sport op ingedoken en ondersteunen we verenigingen die hun trainers beter willen helpen met het geven van trainingen en het coachen op wedstrijddagen.

Plezier en ontwikkeling zijn belangrijke factoren als het gaat om beginnen met sporten en blijven sporten. Trainers spelen hierbij een belangrijke rol en zijn de belangrijkste overdrager van kennis naar de spelers. De clubkadercoach ondersteunt de vereniging niet (alleen) sportinhoudelijk, maar juist ook op verenigingsstructuur en pedagogisch-didactisch gebied.

De Clubkadercoach heeft het doel om een trainer/coach het sportplezier te laten ervaren, te behouden in het geven van trainingen, het voor de groep staan en te begeleiden in zijn of haar (professionele) ontwikkeling als trainer. Deze ondersteuning zal op een later moment geborgd worden binnen de structuur van de vereniging.

vvbrabantia-rick-bezemer-02.jpgRick Bezemer clubkadercoach voor vvBrabantia stelt zich voor

De komende tijd zal ik me oriënteren binnen de club en kijken welke factoren belangrijk zijn op de trainingen. Dat zal in de praktijk betekenen dat ik veel zal rondlopen, zal kijken en in gesprek zal gaan met trainers en leden van de technische jeugdcommissie. Ondertussen zal de club kijken welke mogelijkheden zij kunnen inzetten. Deze wat er nodig is binnen de club. Dit heeft wel als voorwaarde dat de adviezen matchen met de visie, missie en mogelijkheden van de club.

Ik zal de komende weken op wisselende avonden aanwezig zijn op de vereniging. Spreek mij dan vooral aan om ervaringen en informatie te delen over de trainingen en wat daar rondom gebeurt. Ook kunnen jullie mij bereiken via [email protected]

Sportieve groeten, Rick Bezemer