Financieel contactpersoon (FCP)

Wat houdt het project “niemand buitenspel” in?

Heb je zorgen over de betaling van de contributie of voetbalkleding?
Door geldzorgen kan de contributie van de voetbalclub één van de kosten zijn die je niet meer kan betalen. Terwijl blijven sporten in moeilijke tijden juist éxtra belangrijk is. Als hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal vinden we dat iedereen moet kunnen voetballen, ook als er even geen geld is.

Wil je hulp van onze financieel contactpersoon?
Het kan om verschillende redenen best lastig zijn om uit te zoeken op welke voorzieningen je recht hebt. Hulp is dan zeer welkom van iemand die de weg weet te vinden. Daarom introduceren we op zoveel mogelijk amateurclubs een 'financieel contactpersoon'. Bij jouw club is bekend wie de financieel contactpersoon is.

FCP-Maike-van-der-Sanden-2022-02.jpgMag ik me even voorstellen? Financieel Contactpersoon (FCP)
Maike van der Sanden

Mijn naam is Maike van der Sanden. Ik ben 44 jaar oud, getrouwd met Dave en moeder van een 23-jarige dochter. Ik ben geboren in Helmond en sinds 2001 woonachtig in Eindhoven, waarvan de laatste 14 maanden in het mooie Strijp, sinds begin augustus van dit jaar ben ik verhuisd naar Best.

In het dagelijks leven ben ik werkzaam als Handhavingsdeskundige bij de afdeling Handhaving van het UWV. Voor deze functie was ik werkzaam als Medewerker Invorderen. Door dit werk heb ik als geen ander kunnen zien dat steeds meer mensen niet meer in staat zijn om rond te komen. Vanuit dit gegeven werd mijn interesse gewekt en ben ik een opleiding gaan volgen als Budgetcoach.

Mijn hobby’s zijn lezen en het spelen van spelletjes, op de IPad of een gezelschapsspel. Sinds 5 jaar ben ik een dame van de raad bij carnavalsvereniging de Kletsmeiers welke hun residentie heeft in Sportcafé Brabantia. Al snel voelde ik mij thuis bij Brabantia en begon deel te nemen aan andere activiteiten.

Vanuit onze sponsor ING is een project opgestart genaamd “niemand buitenspel”.
Door het bestuur ben ik gevraagd om als Financieel Contactpersoon (FCP) voor onze vereniging handjes te geven aan dit project. Omdat ik het leuk vind om voor mensen met geldzorgen iets te kunnen betekenen heb ik ja gezegd. Ik kan geldzorgen niet oplossen, wel kan ik helpen om de weg te wijzen naar “potjes” en/of instanties die je verder kunnen helpen.  Dus schaam je niet en spreek me aan, het kan iedereen overkomen dat je er financieel niet meer uitkomt.

Vind je direct persoonlijk contact niet makkelijk, stuur dan een mail naar [email protected] dan neem ik contact met je op.

Groeten,
Maike van der Sanden

Wat is een Financieel contactpersoon?
Een financieel contactpersoon is iemand bij wie leden van de club terecht kunnen met vragen over dit onderwerp. De financieel contactpersoon wijst leden op de hulp en (lokale) voorzieningen die beschikbaar zijn en begeleidt hen bij het aanvragen van deze bestaande regelingen. In de gesprekken die de financieel contactpersonen voeren, proberen zij de schaamte die er vaak is weg te nemen.

Door financieel contactpersonen in te zetten die mensen op een laagdrempelige manier wegwijs maken in de verschillende regelingen, willen ING, KNVB, SchuldenlabNL, De VoorzieningenWijzer en de NSR (Nederlandse Schuldhulproute) zorgen dat kinderen toch kunnen (blijven) voetballen.

Daarom werken we samen met de KNVB en diverse partners om hierbij te helpen. Want er zijn vaak lokale en landelijke voorzieningen die het mogelijk te maken om te blijven voetballen. Of ermee te beginnen. Kijk snel wat er voor jou mogelijk is!

ING is een jaar of 4 geleden begonnen met het wijzen van klanten met (mogelijke) geldzorgen op de beschikbaarheid van hulp. Er is namelijk veel hulp voor mensen met financiële problemen en er zijn veel voorzieningen voor mensen met een krappe beurs. Veel mensen weten dit alleen niet en het is vaak ook niet duidelijk welke hulp past bij hun situatie en op welke voorzieningen ze recht hebben. We hebben het op dat gebied best wel ingewikkeld gemaakt in Nederland. In deze vier jaar hebben al veel mensen kunnen helpen. Omdat dit zo goed ging, zijn we ook na gaan denken over waar we nog meer zouden kunnen helpen.

We kwamen toen uit bij voetbal: ING sponsort al meer dan 25 jaar het Nederlandse voetbal, voetbal is volkssport nummer 1, elke week komen meer dan een miljoen mensen op een voetbalclub. Daar zitten natuurlijk ook mensen bij met geldzorgen. Die zich afvragen of ze volgend jaar de contributie nog wel kunnen betalen voor hun kind, of die zelfs moeten kiezen tussen hun kinderen; de ene kan wel lid zijn van een sportclub, voor de ander is er daar dan geen geld meer voor. Daarom hebben we gezegd: voetbal is voor iedereen, ook als er even geen geld is.

ING-Advertentie-amateurclubs.jpg