Zonder respect geen voetbal

Even tot 10 tellen………

Veilig sporten bij Brabantia onder de basiswaarden van de club en dat zijn;

SPORTIVITEIT – VERBONDENHEID – EERLIJKHEID – GEZELLIGHEID en RESPECT.

Het valt ons als bestuur op dat de afgelopen maanden er meer meldingen via de normen en waarden commissie zijn binnengekomen dan ooit tevoren. Dat baart ons als bestuur zorgen.

Als bestuur spreken wij ons daar ook over uit, dat wij bepaalde meldingen liever niet zien op onze club. Zaken die je wel kunt scharen onder grensoverschrijdend gedrag. Het bestuur vindt dat iedereen met plezier moet kunnen sporten en bewegen in een veilige omgeving. Grensoverschrijdend gedrag is onacceptabel, in elke vorm.

Het bestuur ziet Brabantia als een familiare voetbalclub die staat voor een veilig sportklimaat. Een belangrijke factor die van invloed is op het veilig sportklimaat is de sportcultuur. Op dit moment is er enige vorm van verharding zichtbaar bij Brabantia, gelet op de meldingen die de afgelopen maanden bij het bestuur en de normen en waarden commissie besproken zijn. Hoewel het overgrote deel bij Brabantia veel plezier beleefd aan het voetbal, het brengt immers mensen samen en zorgt ervoor dat we gezond blijven, maar vooral dat we met elkaar plezier hebben. Meestal dan. Want soms gaat het mis. Een scheldpartij, wat duw- en trekwerk of een serieuze vechtpartij. Dat wil niemand. Sportplezier, daar gaat het om.

Het bestuur maakt dan ook een duidelijk statement dat grensoverschrijdend gedrag bij Brabantia niet wordt getolereerd en dat we hier passende maatregelen op nemen. Maatregelen die niet flauw zijn. Zoals ook bij alle andere verenigingen gelden er bij vvBrabantia normen en waarden. Het beleid ten aanzien van Normen en Waarden is erop gericht excessen te voorkomen (preventief), maar ook indien deze voorkomen, consequent handelend op te treden (correctief). Wij willen als bestuur een duidelijk signaal afgeven naar alle leden en bezoekers van de vereniging, dat elke vorm van verbaal en/of fysiek geweld en andere vormen van grensoverschrijdend gedrag niet kan en niet zal worden getolereerd.

Even het geheugen opfrissen
Het normen en waardenbeleid op onze website wordt door het bestuur omarmt en geldt voor iedereen die op het sportpark komt. Iedereen die het sportpark betreedt is een Brabantiaan en daarvoor gelden spelregels. Spelregels die verpakt zitten in het DNA-profiel van een Brabantiaan.

Een Brabantiaan is iemand die:

• zich verbonden voelt met de vereniging;
  • trots is op de diversiteit binnen de vereniging;
  • elkaar bij de vereniging serieus nemen;
  • meewerkt aan een open/veilig sportklimaat met duidelijke regels;
  • meewerkt/creëert aan een sfeer waar iedereen zich thuis mag voelen;
  • anderen aanspreekt op grof taalgebruik en onsportief gedrag;
  • anderen coacht op een plezierige manier naar een prestatie;
  • accepteert genomen beslissingen in woord en gebaar;
  • meehelpt om het gehele sportpark en accommodatie schoon te houden;
  • de basiswaarden van vv Brabantia goedkeurt, accepteert en ernaar handelt.

De basiswaarden van Brabantia zijn:

• Spelers, supporters, ouders, leiders en trainer: iedereen zal met respect met elkaar omgaan.
  • Voetbal is een hobby: we spelen dat volgens de regels en zullen de arbitrage respecteren.
  • Andersom zal de arbitrage de regels eerlijk toepassen.
  • Wij gaan met respect om met andermans eigendommen, zowel thuis als uit.
  • Iedereen is van harte welkom in de kantine, waar wij ons aan de huisregels houden.
  • Ongewenst gedrag wordt niet getolereerd. Wij zullen elkaar daar op een correcte wijze op aanspreken.
  • Wij zullen de gedragscode respecteren en verwachten dat alle bezoekers aan ons sportpark dit ook doen.
  • Overtredingen van de gedragscode melden we bij de Normen- en Waardencommissie van Brabantia. Ernstige overtredingen worden ook gemeld bij de politie en de KNVB.

Het mag duidelijk zijn dat wij als bestuur een oproep doen aan alle Brabantianen om eens vaker tot 10 te tellen op het sportpark. Voetbal is emotie maar het mag niet leiden tot grensoverschrijdend gedrag. Spreek elkaar ook eens eerder aan als zaken uit de hand dreigen te lopen. Voorkomen is beter dan genezen.

Bestuur vvBrabantia, Erik Vos, voorzitter.