Ere-leden

Ere-leden vvBrabantia

Koos-van-den-Oord-01-2022.jpg Koos van den Oord

Koos heeft al vele malen verteld hoe het zo gekomen is. Als vader van een voetballende tweeling was Koos een trouwe bezoeker van trainingen en wedstrijden. Het viel hem op dat ene Henk ook vaak aanwezig was en steeds dichterbij kwam staan. In augustus 1998 werd het Koos duidelijk waarom: hij kreeg de vraag of hij mogelijk tijd en interesse had om jeugdtrainer en -leider te worden. Zijn weerwoord dat hij niet kan voetballen en er ook niets van wist werd afgedaan met een kort: wat je niet kunt, kun je leren. En zo werd Koos jeugdleider. De eerste jaren begeleidde hij de teams waar zijn zoons in speelden en direct viel op dat het spelletje spelen en plezier voor Koos belangrijker was dan ten koste van alles wedstrijden winnen.

Tot op heden is Koos nog actief als begeleider van jeugdteams. In het seizoen 200/2001werd Koos lid van het jeugdbestuur als coördinator van de nevenactiviteiten. Vanaf dat moment werd Koos de man van het organiseren cq regelen van: Opa Stoker toernooi, grote clubactie, marathon Sinterklaas voor de pupillen, Paashaas voor de mini's, lotjesverkoop bij wedstrijden van het eerste elftal en ander niet-voetbal gerelateerde bezigheden.

Sinds 2020 is Koos ook betrokken bij de trainingen van de mini's en het benetten en onderhoud van de trainingsdoelen en -doeltjes. Na zijn pensionering heeft Koos ook het belijnen van de natuurgrasvelden onder zijn hoede genomen.

Als waardering voor zijn inzet werd Koos in 2008 benoemd tot lid van verdienste en in 2023 werd hij erelid.

Hans-Leermakers-01-2022.jpg

Hans Leermakers

In 1969 werd de toen 10-jarige Hans lid van Brabantia, hij startte als spelertje in het elftal P5. Als snelle rechterspits doorliep Hans alle jeugdteams om na zijn overgang naar de senioren te gaan spelen in het 5e elftal.

Een eventuele progressie in zijn voetballoopbaan werd de kop ingedrukt door een auto-ongeluk waardoor hij bijna twee seizoenen moest herstellen en revalideren. In het seizoen 1982/1983 maakte hij zijn rentree op de velden in het 6e elftal. Het 6e werd het 8e en Hans bleef voetballen tot ... Omdat er na 2003 geen elftalsamenstellingen meer werden gepubliceerd weten we alleen dat Hans ergens na 2003 gestopt moet zijn, zelf weet hij het ook niet meer precies.

Naast voetballen was Hans ook actief op allerlei ander gebied. Al bij de bouw van de voormalige kantine aan de Rijstenweg was Hans van de partij, later was hij als 'klusjesman' betrokken bij allerlei reparaties, veranderingen en installaties van en aan apparatuur.

Vanaf 1991 is Hans betrokken bij de organisatie van de fietsenrally en samen met Louis Hesemans stond hij aan de basis van de Activiteitencommissie (AC). Zijn activiteiten in de AC zette Hans op een lager pitje om tijd vrij te maken om de induttende Carnavalsclub weer tot een bruisend leven te reanimeren.

Ook in het nieuwe clubhuis fungeert Hans als manusje van alles bij aanleg, opbouw of reparatie van allerlei zaken die uitgevoerd moeten worden om de normale gang van zaken, maar zeker die bij festiviteiten, tot een goed einde te brengen.

Voor al zijn inzet werd Hans in 2006 benoemd tot lid van verdienste en in januari 2023 erelid van de vereniging.

Opa_Stoker.jpg

Riem Stoker  1903 - 1994
Riem Stoker was al tijdens zijn leven een legende bij Brabantia, hij was bezeten van zijn club en niets en niemand kon hem daarvan afhouden. Zelfs tot in zijn huis overheersen de kleuren rood en blauw.

Meer dan 63 jaar is hij voor de club in de weer geweest en in die tijd doorliep hij zowat alle functies, die binnen een vereniging denkbaar zijn. Bestuurslid, lid van de technische commissie (schrik niet, 42 jaar lang), terreinknecht, scheidsrechter, grensrechter, leider en trainer.

Generaties voetballers heeft hij zien komen en gaan en voor iedereen was hij behulpzaam en alle spelers sprak hij moed in als het niet helemaal voor de wind ging.

Na zijn pensioen op 65-jarige leeftijd ging Riem op woensdagmiddag de pupillen trainen en bracht hij de allerkleinste de kunst van het voetballen bij. Dat heeft hij tot aan zijn 79e levensjaar volgehouden. Bij zijn afscheid schonk hij de jeugdafdeling een vorstelijke gift en vanaf dat moment in 1982 ontstond het befaamde Opa Stoker toernooi.

Riem Stoker ontving in zijn lange loopbaan diverse onderscheidingen, zoals de sportpenning van de gemeente Eindhoven de zilveren speld van de KNVB en de NKS-sportmedaille.

Riem Stoker overleed in 1994 op 91-jarige leeftijd.