In memoriam Nico van den Broek

4 oktober 2021 18:45

Op vrijdag 1 oktober is op 87-jarige leeftijd Nico van den Broek plotseling overleden.

Nico meldde zich 60 jaar geleden aan als lid van Brabantia. Na een schitterende carrière als hardloper van PSV-atletiek, waar hij in 1953 nationaal kampioen 800 meter werd en met o.a. Henk Haus jarenlang een in Nederland onverslaanbare estafetteploeg 4 x 400 meter vormde, doofde eind jaren vijftig het atletiek-vuur een beetje en besloot Nico de spikes in te ruilen voor voetbalschoenen.

Al vrij snel nadat Nico zich aangemeld had als lid, werd hij jeugdtrainer en leider van het hoogste A-junioren team. Nico kreeg een talentvolle groep onder zijn hoede en behaalde met “zijn jongens” tweemaal een kampioenschap en werd winnaar van de landelijke Bisschopsbeker. Dit succes betekende wel dat Nico zelf als actief speler moest stoppen, omdat het hoogste A-jeugdteam toentertijd op zondag haar wedstrijden speelde.

In het seizoen 67/68 maakte Nico de overstap naar de seniorenafdeling, waar hij een seizoen conditietrainer van de selectie was en een seizoen grensrechter van het eerste elftal. Daarna was Nico vier seizoenen leider van het tweede elftal, dertien jaar verenigingsscheidsrechter en, in twee termijnen, drie jaar lid van het jeugdbestuur.

In 1993 werd Nico lid en korte tijd later voorzitter van het zaalbestuur. Hij bleef dit tot hij in 2004 stopte. Van 1995 tot 2001 beheerde Nico de ledenadministratie, hij was hier de grondlegger van de digitalisering van het ledenbestand. Als vertegenwoordiger van de jeugd- en zaalafdeling was Nico ook tien jaar lid van het hoofdbestuur. In 1997 werd Nico benoemd tot lid van verdienste van VV Brabantia en in 2002 ontving hij de zilveren waarderingsspeld van de KNVB.

De laatste jaren beperkte zijn aanwezigheid bij Brabantia zich tot bezoekjes aan recepties of huldigingen en de woensdagmiddagen van de WOMI-club. Wij zullen Nico herinneren als een man met veel inzet en iemand met een eigen mening, die niet altijd de makkelijkste weg koos, maar deed waar hij voor stond en stond voor wat hij deed.

vvBrabantia wenst Ciel, zijn kinderen, familie en vrienden heel veel sterkte bij de verwerking van dit verlies.