vvBrabantia 99 jaar

1 maart 2021 8:45

Nog 365 dagen tot we het jubileumjaar in gaan. De voorbereidingen zijn gestart. We houden jullie op de hoogte.

Alvast een klein begin stukje geschiedenis hoe het allemaal begon.

Op zondag 1 maart 1922 is Olympia gesticht. Het waren een stelletje knapen in de huiskamer van de familie Geven aan de Schouwbroekseweg. Bij elkaar lappen ze de man een gulden en besluiten tot de oprichting van Olympia, want dat klonk wel aardig. Een inmiddels historische daad van Gerrit Geven, Harrie Verbeek, Kareltje de Wouw, Tinus van Hout, Marinus Boogers en Bram Veneman. Kennelijk werd er elders in het land al onder die naam gespeeld, dus moest de clubnaam veranderen en dat werd vanaf 1924 RKVV Brabantia.

De vereniging bestond voor een belangrijk deel uit jongens, wonende in de katholieke arbeiderswijk Strijp. De club ging aan de slag op een veld van boer Donkers aan de Apeldoornstraat. Helaas, moeilijke tijden bleven ook niet uit. Het zich uitbreidende Philipsconcern slokte het veldje van Donkers op en Brabantia zat zonder speelterrein. Vanaf 1935 speelde de kersverse landskampioen Brabantia bij de Rooms Katholieke IVCB op het sportpark aan de Botenlaan. Eigenaar was de katholieke woningbouwvereniging Sint Trudo. Het hoofdveld lag centraal op het terrein en beschikt over een hoofdtribune met 400 plaatsen en 10.000 staanplaatsen rondom een sintelbaan.